vrijdag 12 december 2008

Sessie 1: keuzetraject audiovisueel onderwijs

Na de voorstelling van het keuzetraject audiovisueel onderwijs aan het begin van het academiejaar kregen we op 12 december 2008 dan toch onze eerste echte sessie.
Enkele taakjes die we moesten uitvoeren tegen deze sessie waren:
  • een weblog aanmaken en er film, beeld of geluid op plaatsen
  • op zoek gaan naar een mogelijke stageplaats
  • 5 verschillende bronnen verzamelen ivm audiovisueel werken

Het aanmaken van de weblog verliep voor mezelf vrij vlot, ik had er foto's en een filmpje op gezet maar was niet helemaal tevreden van de mogelijkheden van deze weblog. Hierdoor besliste ik om deze tijdens de sessie te veranderen en een Blog aan te maken op Blogger.com

Hieronder kan je mijn opgezochte bronnen terugvinden:

BRONNEN

  • optische illusie (kritisch leren kijken naar beelden)
  • spelen met licht en donker (eindwerk over o.a. schimmenspel/ overhead)
  • Centrum 1622.nl (werken met video als middel in het basisonderwijs) + kijk eens wat ik kan & kleuterclip
  • Ambrosia's tafel
  • Ai-foon traject : geluid als invalshoek
  • Ingebeeld 1: eerste deel van een actief lessenpakket dat kleuter helpt ontwikkelen tot kritische en bewuste kijkers, die vlot met audiovisuele media omgaan en spelen
  • prentenboek als invalshoek:een boek dat prentenboeken als invalshoek gebruikt om er daarna bijvoorbeeld verder op door te werken (zie deel 6: film en de bever en zijn echo: geluid)
  • www.canoncultuurcel.be :Canon Cultuurcel departement onderwijs


Wat me uit deze sessie vooral bijgebleven is:

Tijdens de sessie bleek dat ieder van de groep een min of meer ander visie heeft over wat audiovisueel onderwijs en werken nu net is. Even bekeken vanuit de verschillende invalshoeken:

  • de praktische en technische invalshoek (verkennen van de verschillende apparaten)
  • het audiovisueel maken van alledaagse kleuterklasgebeurtenissen ( bv vertellen van verhaal)
    invalshoek vanuit beeld: optische illusies en bewust kijkgedrag

Het audiovisueel werken in de kleuterklas heeft ook te maken met bewustworden van het kijkgedrag de kleuters .

Ook terugblikken kan aan de hand van audiovisuele media:
(
enkele reeds toegepaste voorbeelden)

  • de kleuters blikken terug aan de hand van een soort babbelbox. De kleuters kunnen in de babbelbox vertellen wat ze doorheen de dag/week al gedaan hebben en wat ze er dan net zo leuk, goed of net minder goed aan vonden. Hoe ze zich bij de verschillende situaties in de klas voelden enz... Deze beelden worden dan gebruikt bij het terugblikken.
  • Je kan bijvoorbeeld ook twee kleuters tot fotograaf te benoemen die dan de hele dag foto's mogen maken van de activiteitendie de kleuters uitvoeren. Aan de hand van deze foto's kan je dan aan het einde van de dag terugblikken. Door met deze door de kleuters zelfgemaakte foto's dan een muurkrant te maken doorheen de week kan je ook aan het einde van de week nog eens terugblikken op de verschillende activiteiten en gebeurtenissen in de klas.

Bij deze activiteiten zijn de kleuters dan ook nauw betrokken. Het terugblikken lokt zo dan ook veel taal uit. Doordat de kleuters zichzelf bezig zien, zich makkelijk voor de geest kunnen halen wat ze nu net aan het doen waren,... leidt dit vaak tot boeiende terugblikmomenten. Taal-interactie: de kleuters zitten "erin". De activiteiten kunnen ook een uitdrukmogelijkheid voor het kind creƫren.

Media als ondersteuning voor taal:
OBSERVEREN = ESSENTIEEL
Als een kind zich wil uit drukken: met welk medium doen ze dit het liefst? en waarom?
Media kan ondersteunend werken voor de taal (multimediale geletterdheid).
Hoe voelt de kleuter zich? is een onderzoek in dialoog met de kleuters.


Wat is de meerwaarde van audiovisueel werken? (effect)
Het is een middel om de wereld van de kleuters in de klas te brengen
OPM: Audiovisueel werken is steeds een middel en nooit een doel op zich.


TO DO:
  • stageplaats definitief vastleggen
  • 3 leerdoelen formuleren
  • opdrachten en activiteiten zoeken


Geen opmerkingen:

Een reactie posten