zaterdag 13 december 2008

STAP 1: Formuleren leerdoelen + Bronnen van naderbij bekeken

GEGEVENS STAGESCHOOL
Gemeentelijke Basisschool Jezus-Eik
Brusselsesteenweg 592
3090 Overijse

Leeftijd kleuters: 4 - 5 jarigen
Mentor: Juf Kristl Snoecx

BELANGSTELLINGSCENTRA:

week 1: Piraten
week 2: Afrika (projectweek)
week 3: Geboorte/baby


LEERDOELEN

  1. Hoe kun je via audiovisueel wekren expressiemogelijkheden van taalzwakkere kleuters stimuleren ?
  2. wat is de invloed van audiovisueel werken in de kleuterklas op het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters?
  3. hoe kan je audiovisuele activiteiten op een boeiende en aangename manier op niveau van de kleuters in de klas aanbrengen?

BRONNEN

  • Ingebeeld 1

    Het doel van het pakket ingebleeld:
    kinderen en jongeren helpen ontwikkelen tot kritische en bewuste kijkers, kijkers die vlot met audioviuele media omgaan en spelen.


  • prentenboek als invalshoek
    Nieuwmeijer,C.(2008). Het prentenboek als invalshoek. Assen: Koninklijke Van Gorcum.

    In dit handboek worden verschillende manieren aangebracht om met prentenboeken aan de slag te gaan in de klas. Er wordt telkens een focus gelegd op een andere invalshoek.
    Er wordt vanuit deze verschillende invalshoeken gewerkt:

    - focus: vetelpantomime
    - focus: verteltas
    - focus: verteltafel
    - focus: Film
    - focus: hoeken
    - focus: verhalend onderwerp
    - focus: boek
    - ontwerp je eigen prentenboekproject

Ik heb vooral focus verteltafel en focus film van naderbij bekeken.

Bij focus verteltafel wordt er gewerkt met het prentenboek "de bever en de echo".
In dit verhaal gaat over een kleine bever die helemaal alleen aan het meer woont, zonder broertjes en zusjes, zelfs zonder vriendjes en vriendinnetjes... hierdoor begint hij te wenen eerst zacht dan harder en harder. Hij huilt zo hard dat het lijkt of er aan de overkant van het meer iets met hem meehuilt! alles wat hij over het meer roept hoort hij terug...

Dit verhaal brengt op een speelse manier de term "echo" aan.

"Als je blij bent, is de echo dat ook. Als jij verdrietig bent, dan is de echo dat ook "

Het boekje De bever en de echo kan dan ook zeer bruikbaar zijn tijdens een audiovisuele stage. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken als intro bij de invalshoek geluid en dan vooral de nadruk leggen op wat die echo nu net zou zijn. Samen met de kleuters kan je dit dan gaan uitpluizen en verder onderzoeken. In het handboek staan ook telkens verschillende verwerkingsactiviteiten waaruit je inspiratie kan halen (zie bijvboorbeeld 5.6.1 Grafische notatie van de echo).
Hierna kan je het dan natuurlijk ook over andere geluiden hebben en zo is je invalshoek geluid meteen boeiend opgestart.

Bij de focus op Film wordt het prentenboek Ga je mee? gebruikt. In dit boek volg je de belevenissen van een jongetje "in vogelvlucht" (van bovenaan bekeken).

in dit prentenboekproject is het de bedoeling dat de kinderen een vervolg bedenken op het verhaal. Gaat de jongen terug naar huis over de stoep of neemt hij een andere route (door de lucht, onder de grond)?
Voordat ze de film kunnen maken moeten eerst allerlei zaken worden geoefend.

  • hoe maak je een verhaal
  • een decor
  • hoe kun je een decor filmen?
  • vanuit welke perspectieven kun je filmen
  • ...

het project is alsvolgt opgebouwd:

  1. wereldoriƫntatie: in en uitzoemen
  2. filosofie: nog verder uitzoemen (wat zou er gebeuren als je nog verder uitzoemt?
  3. beeldende vorming: beeldbeschouwen (kijken naar verschillende vormen van perspectieven)
  4. taal: oefenen met het maken van een verhaal rondom voorwerpen
  5. bedenken van een verhaal
  6. beeldende vorming: decor voor de film maken
  7. en dan: Filmen!
  8. Muziek

in dit onderdeel wordt er dus stap voor stap aan de hand van het prentenboek stap per stap uitgelegd en overlopen hoe je van dat prentenboek of van een verhaal een filmpje kan maken. Ook wat er aan het filmen voorafgaat wordt in de kijker gezet.

ondanks het feit dat dit eigenlijk voor het eerste leerjaar is, kan je er toch ideetjes uit opdoen. mits enige aanpassing is het dan ook niet zo moeiljik om de opdrachten in de klas uit te voeren in dien je wilt werken rond "FILM".

Bij dit handboek hoort ook een CD met alle in het boek gebruikte liedjes en luistervoorbeelden. De liedjes worden voorgezongen. Er is ook telkens van ieder liedje is een meezingversie opgenomen. Zo kunnen de kinderen zingen met begeleiding. De luisterfragmenten duren over het algemeen niet langer dan 1.45 minuut.

  • Eindwerk Computers in de kleuterklas



1 opmerking:

  1. hoi Nele,

    al een boeiende blog tot nu toe. Je brengt al heel wat rijke gegevens bij elkaar. leuk logo ook, daar gaan we zeker iets mee doen!

    goede leervragen en zeer goed dat je observatie mee oppakt in je doelen, gaat je helpen om achteraf het proces dat je kleuters doormaken in kaart te brengen, misschien ook eens nadenken over de manier waarop je gaat observeren, ok??

    grtjes
    cm

    BeantwoordenVerwijderen