vrijdag 6 februari 2009

Sessie2: Bijschooling Ai Foon @ Mukah-media 26/1/2009

"Elk geluid vertelt een verhaal"

Voor deze bijscholing hadden we enkele opdrachten gekregen:

We moesten iets meebrengen, "iets" waarmee we onszelf gingen voorstellen. Dit voorwerp moest wel aan enkele eisen voldoen:
  • Het mocht geen muziek zijn
  • geen muziekinstrument
  • geen woorden of opnamen
  • Én het moest 3X manipuleerbaar zijn

Hierbij ging ik me natuurlijk wel vragen stellen. Een voorwerp dat 3 maal manipuleerbaar is en waarmee ik mezelf kan voorstellen? Ik besloot uiteindelijk om een potje speeldeeg mee te nemen. Vermits je dit kunt kneden zou ik er wel 3 keer iets anders van kunnen maken.

Eens toegekomen op de sessie stelden de mannen van Ai-foon zich voor en lcihtte hun manier van werken toe. Ze vertelden dan ook dat ze vanuit geluiden werken en dat ze ervan overtuigt zijn dat elk geluid een verhaal vertelt.

hieronder volgt een kort overzicht van de activiteiten die we die dag gedaan hebben:

  • je eigen geluid: we moesten met de voorwerpen die we hadden meegebracht een geluid maken. Na twee keer proberen moesten we onze naam zeggen en daarna ons eigen geluid maken. Dit werd dan opgenomen en zou verder op de dag terug aan bod komen.

  • Geluidenkwis: we moesten aandachtig luisteren naar de geluiden die werden afgespeeld. hierbij moesten we twee dingen opschrijven wat de Bron was (= wat is het voorwerp) en waaraan het ons deed denken. mijn schema zag er alsvolgt uit:



Opmerking: beluisteren van verschillende geluiden = heel breed voor interpretatie. Iedereen luistert met een andere focus naar de verschillende geluiden

  • Geluiden visualiseren: (zie tekeningen) Na het beluisteren van de verschillende geluiden werden er twee geselecteerd die we zouden proberen te tekenen. Hieronder mijn twee interpretaties:

    De Koelkast



De Pepermolen




  • Eigen geluid visualiseren: na het visualiseren van het geluid van de koelkast en de pepermolen moesten we nu ons eigen geluid visualiseren. (zie tekening)

  • geluiden plaatsen in een klankpartituur: na het visualiseren van ons eigen geluid werden alle tekeningen in het midden gelegd. nu was het de bedoeling dat we er een klankpartituur van gingen maken. We moesten de geluiden zo plaatsen (leggen) net zoals we wouden dat het werd afgespeeld. De mannen van Aifoon zelf bewerkten tegelijk de opgenomen eigen geluiden net zoals wij het met de tekeningen deden. Het werd een zeer leuke compositie :) Ze zag er alsvolgt uit:




Variaties: in plaats van elk geluid op te nemen en te plakken in de afspeelband kan je ook de kleuters elk hun geluid laten maken. Ze moeten dan hun geluid maken zolang de balk (zie grijze balk) op hun geluidsvakje staat. Zo heb je een live klankpartituur.



  • Gepaste geluiden component samenbrengen op een gegeven beeldfragment
    Dit beeldfragment (het resultaat) zou binnenkort te vinden moeten zijn op de site van Ai-Foon : http://www.aifoon.org/
  • omschrijving beeldfragment
    man met een hoed en een bril komt een 'hotel' binnen. Hij zet zijn koffers neer aan de balie. Omdat daar niemand is duwt hij op de bel. Hij kijkt wat rond en plotseling wordt zijn aandacht getrokken door iets achter de balie. Als hij achter de balie gaat kijken ziet hij een luik dat plots open gaat...

    Bedoeling activiteit
    We moesten bij het beeldfragment gepaste geluiden zoeken die het verhaal dat wij voor ogen hadden versterkten. Deze mochten we alleen produceren met voorwerpen die we rondom ons konden vinden, niet met onze stem of door het gebruiken van muziek. We kwamen op de volgende ideeën:




  • foto maken van iets dat bij jouw past, je persoon voorstelt + er een geluid bij zoeken (=verhaal)
    Voor deze opdracht moesten we een foto gaan nemen van iets dat onzelf voorstelde. Eens we dat gedaan hadden moesten we bij de foto een geluid gaan zoeken en dit opnemen. Het geluid moest de foto aanvullen in die zin dat het niet hetzelfde weergeeft, maar het verhaal van de foto (het beeld) versterkt en aanvult.
    Nadien werden de beelden samen met de gevonden geluiden afgespeeld. We mochten dan verwoorden wat we zagen, wat het beeld gekoppeld aan het geluid bij ons opriep enz...

BESLUIT

Het was voor mij een heel geslaagde en interessante dag waarbij ik zowat op elk ogenblik iets bijgeleerd heb. Door een hele dag actief bezig te zijn en zelf dingen te DOEN en uit te proberen werden we helemaal ondergedompeld in de audiovisuele wereld en dan vooral in die van geluid. Ik neem dan ook enorm veel opgedane inzichten mee naar de audiovisuele stage toe. Er werden duidelijke en concrete voorbeelden gegeven van hoe je met kinderen aan de slag kunt gaan. Ook werd er de nadruk gelegd op het feit dat eigenlijk alle antwoorden juist zijn, je kan niet oordelen over wat iemand anders hoort of erbij fantaseerd. Elk beeld dat je krijgt bij het luisteren naar een geluid is juist, net omdat het vanuit jezelf komt. Ik kijk er dan ook naar uit om enkele van die dingen uit te proberen in mijn stageklas.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten