maandag 23 februari 2009

Dag 3: opstart kortfilm Bzzzzz met Freddie de Vlieg

Vandaag stond er een klassikale opstart van de Kortfilm Bzzzz op het programma. Het was hierbij de bedoeling om de Kleuters gericht te laten luisteren, al eens kennis te laten maken met het kortfilmpje en Freddie de vlieg.
Omdat de kleuters op donderdag twee maal opgesplitst worden, kreeg ik de kans om de activiteit eerst bij de 5-jarigen en dan bij de 4-jarigen klassikaal aan te brengen.

Ik vertelde de kleuters dat mijn vriendje Freddie de vlieg met een probleem zat, hij had iets gevonden op de zolder. Het was een geluidsbandje. Een geluidsbandje van een echte film. Maar Freddie vroeg zich eigenlijk wel af waarover die film dan zou gaan. Samen met de kleuters zochten we dat uit.

Eerst luisterden de kleuters naar de geluidsband van de film Bzzz. Het was de bedoeling dat ze gericht luisterden en dat ze probeerden te verwoorden wat ze hoorden. (net zoals bij de geluidenkwis)
Wat me onmiddelijk opviel was dat dit al veel vlotter ging als aan het begin van de week zowel de 4- als 5-jarige kleuters haalden er enkele geluiden onmiddelijk uit zoals:
- de radio
- de vlieg / bij
- water

Eens de kleuters de geluidsband beluisterd hadden, zette ik elk geluid nog eens afzonderlijk op. zo moesten ze zich maar concentreren op één geluid en verzamelden we al snel zo goed als alle geluiden
.

Natuurlijk kon Freddie daar nog niet echt veel mee. Nu wist hij wel al waar de geluiden van het filmpje vandaan kwamen, maar waarover het filmpje ging dat wist hij nog niet.
Hierdoor besloot ik met de kleuters eens te brainstormen. we schreven alle geluiden op dat we hoorden en ik liet de kleuters fantaseren over wat het filmpje nu zou gaan, rekeninghoudend met wat ze gehoord hadden. Ze kwamen tot de volgende verhalen :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten