maandag 16 februari 2009

Invalshoek geluid: Dag 1 (deel 1)

Maandag 16 februari 2009

Observatie groepje taalarme kleuters:

komt niet op de weblog


Vertellen prentenboek kapitein bleekscheet:

De kleuters hebben al een week thema piraten achter de rug. Ze zitten dan ook helemaal in het thema. Ik heb het prentenboek dan ook gebruikt om tot de opstart van mijn activiteiten te komen. Dit grotendeels omdat het verhaal zich leent tot het maken van een geluidsverhaal. Bij elke gebeurtenis kunnen de kleuters aan het eind van de week zelf geluiden zoeken. Na het vertellen van het prentenboek ben ik overgegaan naar de geluidenquiz thema piraten.

Geluiden Quiz thema piraten

Voor deze quiz had ik enkele geluiden bij elkaar gezocht die verbonden waren met het thema piraten:
Kanon :
http://www3.ledamay.com/freebies/goodies/Audio/2000_WAVES/HELLFIRE.WAV
Water:
http://cityofkoroba.ssws.us/media/splash.wav
Schrobben van het dek:
http://www.ndrr.com/rmr_faq/Sounds/sand2.wav
Deur:
http://whiteboard.bristol-cyps.org.uk/nwn_week1/Using%20Sound%20and%20Video/Sounds/Domestic/SHUTDOOR.wav
Golf:
http://www.mp3item.com/soundeffects/seawave03.wav
Meeuwen :
Deurbel:
http://www.earthstation1.com/SFXs/SFX_Wavs/doorbell.wav
Papegaai:
http://nickandrozane.com/Sounds/ChatteringattheWindow.wav

De kleuters kregen hierbij de opdracht van goed te luisteren naar het geluid. Ze mochten hierbij vrij verwoorden wat ze hoorden. Wegens internetproblemen op school heb ik maar 1 geluid kunnen laten horen. .. Het geluid van het kanon. Enkele reacties van de kleuters: onweer, bliksem, water, duiker, … Sommigen verwoorden ook dat het een spin was. Dit kwam doordat enkele kleuters keken naar het beeld op het scherm. In windows mediaplayer heb je soms zo bewegende lijnen als je muziek opzet. Hierdoor dachten de kleuters bij het zien van deze lijnen aan een spinnenweb. Goed om te onthouden dus: geen voorstelling van het geluid laten zien, enkel het geluid laten horen.

Geluidsband: “het geluid”

Hierbij is het de bedoeling dat de kleuters een weekje gaan nadenken over wat het geluid nu net kan zijn. Na even denken herkenden enkele kleuters het geluid van een rits, andere kleuters dachten dan weer aan andere dingen. Met het eerste groepje heb ik hun ideeën al op papier gezet. Even op een rijtje:
- Een tent met een rits
- Een tent
- Een rits zelf
- Water
- Bliksem
- … (kon niet verwoorden wat hij getekend had)

Geluidentocht: op zoek naar geluiden

Naar aanleiding van dat geluid ben ik met het eerste groepje (4-jarigen) op geluidenonderzoek gegaan. Ze besloten om het geluid van een rits eens op te nemen. Hiervoor gingen we naar de gang, jassen genoeg natuurlijk . eerst produceerden de kleuters het geluid van de rits enkele keren. Ze besloten dat de jas van Mustafa het leukste geluid maakte en hiermee gingen we dan ook aan de slag.
De taken werden verdeeld zodat iedereen wel iets te doen had:
- Iemand had de microfoon
- de opnameapparatuur
- De hoofdtelefoon
- Het fototoestel
- En twee kleuters voerde de handeling uit


Wat me onmiddellijk opviel is dat de kleuters enorm geboeid waren door het zelf doen en zelf uitproberen. Ook het aandoen van de T-shirts vonden ze geweldig. Een speciale T-shirt voor een speciale activiteit.

We zochten samen nog een voorwerp dat geluid maakte. Dit werd uiteindelijk de deur. Heel concrete dingen dus. De rollen werden omgewisseld zodat iedereen eens een ander taakje had. Ook dat verliep vrij vlot. De kleuters hebben ook zelf foto’s genomen van het hele gebeuren.
Nadien beluisterden we in de audiovisuele hoek de opgenomen geluiden en bekeken we de zelfgemaakte foto’s van onze reporters. Ze gingen ook nog even vrij aan de slag met de geluidenkoffer maar hierna was het al tijd om de boterhammen te gaan opeten.

Hieronder vind je enkele sfeerbeelden van de activiteiten die we in de loop van de dag uitvoerden:
Beluisteren van 'het geluid' in de audiovisuele hoek







Zelf geluiden opnemen : het geluid van een rits













Het geluid van de deur


















In de namiddag ging ik me de 5-jarigen aan de slag (zie deel 2)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten