zondag 8 februari 2009

Geluidenspel: oefening op gericht luisteren (rara wat hoor je?)

Ik heb een soort van spelletje bedacht om de kleuters te leren gericht te gaan luisteren naar geluiden.
De bron Vermeers,B. Smeets,M Meer om het lijf: relationele en seksuele vorming bij kleuters (1998) nv. lag hierbij aan de basis.

Mijn voorlopige idee:
de kleuters gaan luisteren naar geluiden die geproduceerd zijn op een tafel aan de hand van een kokertje dat op tafel staat.

Symbolen (picto's)voor de verschillende handelingen:

  • tikken op de tafel met een vinger



  • kloppen op tafel met gebalde vuist



  • krabben op de tafel



  • wrijven op de tafel met vlakke hand


De eerste kleuter (kleuter 1) kiest een patroonkaart en steekt deze in de houder.
(op elke patroonkaart wordt ook de moelijkheidsgraad aangegeven ahv een kleurkenmerk groen-geel-rood)



voorbeeld patroonkaart:





Kleuter 1 voert de handelingen op de patroonkaart stap voor stap uit op de tafel.
De andere kleuter (kleuter 2) zit aan de tafel zodat hij de patroonkaart van kleuter 1 niet kan zien.

Hij heeft een kokertje om beter naar de geluiden op de tafel te kunnen luisteren.
Deze laatste beschikt ook over enkele andere materialen:
  • een lege patroonkaart waar velcro op kleeft:



  • symboolkaartjes die het geluid voorstellen (zie handelingen)


OPM: elk soort kaartje heeft een andere kleur zodat deze duidelijk te onderscheiden zijn. Er zitten telkens een 15-tal kaartjes in het desbetreffende doosje zodat de kleuter gemakkelijk de symboolkaartjes kan nemen. elke soort van symboolkaartjes zit dus in een afzonderlijk doosje.


Het is nu de bedoeling dat Kleuter 2 op basis van wat hij hoort met het kokertje het patroon van Kleuter 1 probeert na te leggen.
Aan het einde van het spel wordt gekeken hoeveel geluiden hij juis had. Hiervoor krijgt hij dan punten (muntjes).

Nadien wisselen de kleuters van rol. Hierdoor kunnen de kleuters blijven spelen.
Wie de meeste muntjes heeft aan het einde van het spel wint.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten