hier al enkele ideetjes:
Invalshoek geluid:
- geluidenkwis: geluiden beluisteren
- geluidenmemory
- de bever en de echo
- geluidseffecten (zie ook echo)
- samen een klankpartituur maken met zelfopgenomen en gemaakte geluiden (cfr Aifoon)
- geluiden uitvergroten = eigen geluiden maken en opnemen voor klankpartituur
- geluiden opnemen voor eigen geluidenkwis
- BZZZ: geluidenband beluisteren
- BZZZ: geluiden proberen te herkennen (wat horen we?) = kritisch luisteren
waarover zou de film gaan? - BZZZ: geluiden uitvergroten (samen heel dichtbije opnamen maken van kleuters die geluid produceren + met oor dichtbij en veraf)
- geluiden herkennen (en er de prent bij zoeken)
- geluiden maken bij een prentenboek (vb kapitein bleekscheet)
- ...
Invalshoek beeld:
- beeldenkwis (bewerkte foto's wat zou dat zijn ? (uitvergroot, bewerkt)
- BZZZ: personnages verkennen
- BZZZ: echt of niet echt? (wat is animatie en wat is echt?)
- BZZZ: geluiden associeren met de beelden
- BZZZ: beelden uitvergroten: voorwerpen van heel kortbij bekijken
- BZZZ: experimenteren met vergrootglas en verrekijker...
- Reporters voor de Fotokrant (foto's maken van gebeurtenissen in de klas
- klaskrantje maken doorheen de week
- kortfilms bekijken en er geluiden bij maken om het verhaal te versterken (koppeling ivh geluid)
- is wat we zien op de foto hetzelde als wat we echt waarnemen?
- ...
Invalshoek Film:
- Film = bewegende beelden: fotostrip maken + flapboekje (foto's worden bewegingen)
waarneming van stilstand tot beeld (zie bron lessen in het donker) - cameraoefeningen (kunnen kijken vanuit verschillende hoeken (filmen)
- scenario schrijven over een vliegje (verhaal verzinnen)
- decors maken in kleine groep
- vliegjes knutselen
- scenario uittekenen
- scenario in fotostrip zetten
- geluiden of muziek bij elkaar zoeken
- het geheel filmen
- ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten