zaterdag 7 februari 2009

Op welke manier kan ik mijn leerdoelen gaan observeren?

Dit zijn al enkele voorlopige ideeën van hoe (op welke manier) ik mijn leerdoelen kan gaan observeren.
Leerdoel 1: Hoe kun je via audiovisueel werken de expressiemogelijkheden van taalzwakkere kleuters stimuleren?
  1. Voor het observeren van dit leerdoel ben ik van plan om enkele kleuters te selecteren (2 bijvoorbeeld) Ik zou voor deze twee kleuters dan een soort van digitaal kleuterportfolio bijhouden. Hierin komen dan hun verwerkingen en resultaten van de audiovisuele activiteiten met dan vanzelfsprekend steeds een reflectie en enkele bemerkingen ivm de expressiemogelijkheden van de kleuters zelf . Hierdoor is het makkelijker om een bepaalde groeilijn binnen het leerdoel te kunnen opmerken en deze te kunnen aantonen.
    ik heb dan ook wat info opgezocht omtrent het werken met zo'n portfolio. De volgende link vond ik hieromtrent wel interessant
    http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/AT/AT701TW36.htm

  2. ook door het filmen van de activiteiten in de audiovisuele hoek (als de kleuters zelfstandig aan de slag gaan) een beeld proberen te krijgen op de kleuters en hun expressiemogelijkheden. Door de beelden dan nadien te bekijken merk ik misschien nog extra dingen op die ik zelf nog niet bemerkt had.

Leerdoel 2: wat is de invloed van audiovisueel werken in de kleuterklas op het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters?

  1. Dit zou ik kunnen observeren door gewone observaties uit te voeren (procesgericht kindvolgsysteem F.L). Door vooraf de effectieve stage al eens te observeren naar welbevinden en betrokkenheid en door voorafgaande observaties van de mentor al eens door te nemen een beter beeld krijgen over de kleuters.
    Doordat ik op woensdag geen actieve stages gepland heb kan ik telkens op woensdag tijd nemen om tijdens de stage de kleuters te observeren ivm welbevinden en betrokkenheid. Door deze observaties dan naast elkaar te leggen zou ik misschien (hopenlijk) een beeld kunnen krijgen van wat nu juis het effect van Audio is op WB en BTH.


  2. ook door waarderend terug te blikken en gesprekjes te houden met te kleuters waarbij er gepolst wordt naar de ervaringen, gevoelens ed (zie ook fotokrant) rond de bepaalde audioactiviteiten zou ik hierop een beeld willen krijgen. Dit kan ook aan de hand van een babbelbox waar de kleuters met al hun ervaringen terechtkunnen bij freddy de vlieg. (Dit is een zelfgemaakte handpop van een vlieg die een koppeling vormt naar de audiovisuele activiteiten en die gebruikt wordt om de rode draad (kortfilm bzzz) doorheen de drie stageweken aangenaam en uitdagend aan te brengen.

Leerdoel 3: Hoe kan ik audiovisuele activiteiten boeiend, herkenbaar en op een aangename manier, op niveau van de kleuters in de klas aanbrengen?

  1. Allereerst zorg ik ervoor dat er een duidelijke structuur zit in mijn aanwezigheid in de klas (cfr gebruiken van herkenbaar logo). Dit aan de hand van een stagekalender, T-shirts voor het spelen in de audiohoek, een duidelijk en herkenbaar logo dat aanduidt dat het audio activiteiten zijn.


  2. Zie ook puntje twee bij leerdoel 2. Ik ga doorheen de drie weken werken met een soort van mascotte.De mascotte die ik ga gebruiken is een zelfgemaakte handpop genaamd Freddy de vlieg. Hij beleeft samen met de kleuters het audiovisuele avontuur. (ook de kortfilm BZZZ wordt hier als leidraad gebruikt). Doordat Freddy de vlieg steeds aanwezig is bij de verschillende activiteiten en de kleuters er vertrouwd mee raken is dit ook een gemakkelijke manier om het verwoorden en de interactie tijdens de terugblikmomenten uit te lokken. De mascotte doet de opstart, kijkt vanop zijn plaatsje toe naar wat de kleuters allemaal doen doorheen de dag en blikt met hen om de twee dagen terug op wat ze nu net gedaan hebben en wat ze hierbij dachten, ervaarden, voelden,...

1 opmerking:

  1. nele,

    1.in punt twee van je eerste leerdoel: als je gaat filmen focus je dan opnieuw op die twee gekozen kleuters. Zeer uitdagend en innoverend idee van de kleuterportfolio! Zeker doen!

    2. babbelbox met de vlieg/gesprekjes allemaal zeer goed bewaren: zo krijg je misschien na montage evolutie van een kleuter ook mooi in beeld!

    zeer goed hoor, Nele. je bent niet bang van een uitdaging, zien we graag!
    ga er maar voor!

    BeantwoordenVerwijderen