vrijdag 6 februari 2009

STAP 3: Oriëntatiestage + Observaties

Op donderdag 5 februari had ik een afspraak op mijn stageschool. Ik mocht er de kleuters observeren en had ook na de middag een uurtje de tijd om met mijn mentor alles te overlopen en te bespreken.

Wat me onmiddellijk opviel was de open houding en het enthousiasme betreffende mijn keuzestege audiovisueel onderwijs. Dit vooral van de leerkrachten en mentor maar ook de directie was wel benieuwd naar wat ik tijdens mijn stageperiode allemaal zou doen met de kleuters.
Voor mezelf was dit een goede start van de dag.

Door het observeren van de kleuters merkte ik al snel dat de klasgroep heel verscheiden is. Dit komt hoofdzakelijk om dat mijn stageklas een graadklas is (14 kls van 2de KK en 6 kls van de 3de kleuterklas). Maar ook binnen de leeftijdsgroepen is het niveau heel divers.
Zo zijn er enkele kleuters die verbaal heel sterk zijn, maar er zijn er ook andere die nauwelijks of niets verbaal uitdrukken. Hierdoor ben ik extra gemotiveerd om mijn eerste leerdoel te onderzoeken in deze klas.

Ook is er voor een bepaalde kleuter een sterke structuur nodig. Ik heb met de mentor dan ook afgesproken dat ik regelmatig met het logo voor het keuzetraject zal werken zodat alles visueel en herkenbaar wordt.
zo ga ik het logo (zie opstart keuzetraject):

  • gebruiken op een stagekalender
    = een kalender waarop aangegeven is op welke dagen er audiovisuele activiteiten gepland staan en wanneer ik dus in de klas kom
  • als herkenningspunt gebruiken aan mijn audiovisuele hoek:
    Aan de audiovisuele hoek wordt in het groot het logo aangebracht
  • gebruiken op de Audio T-shirts:
    =
    T-shirts die de kleuters aandoen als ze in de Audiovisuele hoek aan de slag gaan.
    OPM: voor 1 kleuter komt er op zijn T-shirt zijn specifieke symbool zodat hij niet paniekeert en weet dat hij mag meedoen.

Verder op de dag heb ik ook gezocht naar een geschikte plaats voor het opstellen van de audiovisuele hoek. ik heb van de mentor twee mogelijke plaatsen ter beschikking gekregen: de schilderhoek en de rekenhoek. Persoonlijk vind ik de rekenhoek de meest interessantste. (

De rekenhoek ( Niveau 1) enkele foto's


Vooraanzicht vanop benedenverdieping


zijaanzicht mezaninne (handig om dingen aan omhoog te hangen)


de trap naar het paradijs :)
(vrij afgezonderde ruimte)


bovenaan de trap


binnen langs het deurtje



eens binnengekomen in de hoek: op de rechterkant 6 stopcontacten
altijd gemakkelijk bij het gebruik van elektrische toestellen


Vervolgens heb ik de mentor ingelicht over mijn voorlopige ideeën:

Doorheen de drie weken heen zou ik het kortfilmpje BZZZ uit INgeBEELD als leidraad gebruiken. Dit dan vooral voor de opbouw van mijn weken en activiteiten. De activiteiten die bij het filmpje horen zijn alsvolgt opgebouwd

  1. Eerst luisteren =geluid
    (geluiden uitvergroten)
  2. dan kijken (echt of niet echt?) =beeld (kritisch kijken)
    (beelden uitvergroten)
  3. uitbereidgingsactiviteit: zelf een Vliegjesfilm maken

Ten slotte maakte ik met mijn mentor ook enkele afspraken:

  • vermits het op woensdag nogal hectisch is, had ze liever dat ik die halve dagen niet in de klas kwam. Hier is voor mij dus tijd om allerlei gegevens van de stage te verwerken. Indien het toch nodig zou zijn wegens tijdgebrek zou ik deze wel opnemen.
  • in de klas is het de gewoonte dat ze in de voormiddag begeleide activiteiten doen, na de middag is het vrij spel in de verschillende hoeken. Dit patroon neem ik dan ook over bij de planning van mijn audiovisuele activiteiten
  • ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten